WORKSHOP „Vyprávění Komiksem“

Před nedávnem za mnou přišel Adam Marčan, zakladatel skvělého portálu Naučmse.cz a mluvil o tom, že na portále nemají žádný kurz, který by se jakkoli zabýval komiksem a jestli bych pro ně nějaký nevytvořil. Řekl jsem si, že to je super příležitost trochu obohatit a rozšířit svůj úspěšný workshop „Vyprávění Komiksem“, který vedu již několik let.

 

Workshop v průběhu času neustále aktualizuji. Je pojatý silně vizuálně, takže je protkaný desítkami ukázek, které ilustrují principy a triky, které komiksové vyprávění používá. 4-hodinový kurz je nabitý praktickými tipy, které uplatnit nejen při kreslení komiksů.

VIDEOPOZVÁNKA

REGISTRACI a více informací naleznete přímo v profilu kurzu na portále Naučmese.cz

READ MORE

0

Jak vysvětlit své babičce čímže se to na těch internetech živíte?

Je to takové klišé. Pracujete-li s grafikou, možná nebude ani snadné babičce vysvětlit, jak vás ty vaše obrázky živí. Pokud jste narození ve stejném roce jako já nebo dříve, je dost pravděpodobné, že vaše babička ani moc netuší, jakže ty internety vlastně fungují. V horším případě má z těch internetů strach. Věřím, že řada z vás byla postavena před ten přenáročný úkol vysvětlit vlastní babičce čím se živíte a jak to, že jste díky internetu schopni vydělávat peníze.

 

Víte, já vlastně nemám návod  o našich babičkách a vydělávání peněz na netu. Nicméně mám tip, který by vám mohl být užitečný a mohl by zafungovat i na babču. Doporučil bych vytvořit si tzv. „elevator pitch“. EP je vlastně takový jednoduchý, stručný a ideálně nezapomenutelný souhrn toho, kdo jste, čím se živíte, jaký je váš produkt / služba nebo jaký je příběh vašeho podnikání. Když se toto nabiflujete, nebudete muset pokaždé hledat vhodná slova, neřeknete pokaždé něco jiného, na nic nezapomenete. Délka EP se může různit, ale já doporučuji, aby se vám vešel do 30 sekund až 1 minuty.

Tento souhrn se vám bude hodit v případech, kdy se seznamujete s potenciálními klienty, novými spolupracovníky, vysvětlujete svým známým co vás živí nebo děláte jiný networking. Co že je to „networking“? O tom zas někdy jindy v některým z dalších článků.

 

„Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře.”

– Albert Einstein

READ MORE

0

Videorozhovor pro portál navolnenoze.tv

Videorozhovor pro portál Na volné noze v inspirativním Paralelní Polis. Díky za pozvání patří velice úspěšnému podnikateli Robertovi Vlachovi, který portál Na volné noze založil. Portál Na volné noze sdružuje české freelancery mnoha oborů. Portál dovoluje založit si na něm vlastní profil, naleznete tam jeden z nejkvalitnějších blogů o podnikání na volné noze v ČR vůbec a mimo jiné se kolem portálu sdružuje komunita zajímavých lidí, pořádají networkingy, přednášky a jiná setkání.

READ MORE

0

Na co školy nepřipraví aneb nutnost neustálého sebevzdělávání

Svůj obor jsem nestudoval. Jak podnikat a jak to dělat dobře jsem zjistil sám během dlouhých let vzletů a pádů, chyb a ponaučení. Možná patříte mezi tvůrce, kteří se živí prací na volné noze, a zjistili jste, že máte problém s managementem práce nebo s obchodními záležitostmi.  Možná o přechodu na volnou nohu teprve uvažujete a máte obavu z toho, že vás škola připravila pouze na výtvarné řemeslo, ale ne na to ostatní, co patří k uživení se jako freelancer. Nevěšte hlavu a začněte se sebevzděláváním!

 

„Freelancerovi nestačí být profesionálem ve svém oboru. Musí zvládat management své práce, rozumět komunikaci a obchodu, stejně jako si musí umět sehnat práci.“

 

 

NA CO ŠKOLY NEPŘIPRAVÍ

Všechno, co budete číst v následující pasáži, jsou moje vlastní zkušenosti nebo závěry nabyté komunikací s vyučujícími a studenty. Pokud byste měli snad jiné informace o vzdělávání ve výtvarných nebo vizuálně-kreativních oborech, rád se o nich dozvím a v takovém případě mě neváhejte kontaktovat.

 

Setkávám se s řadou freelancerů pracujících ve vizuálně-kreativním oboru, kteří jsou skutečně kvalitní a zkušení, co se jejich zaměření týče. Spousta z nás ilustrátorů svůj současný obor práce nestudovala, ale patří sem i ti, kteří ano. Například grafici a designéři. Při studiu dokázali kreativně a originálně zpracovávat všechna zadání a vystudovali s velkým potenciálem stát se špičkou v oboru. Ovšem nemalé procento z nich se potýká s problémy, na které je zkrátka jejich školy nepřipravily.READ MORE

0

5 tipů jak oslovit agenturu a nezapadnout

Možná jste jako freelancer v minulosti oslovovali se svým portfoliem a vyšperkovaným životopisem nějakou reklamní agenturu či grafické studio, ale nedostalo se vám odpovědi, natož práce. Možná vaše portfolio nebylo ještě dostatečně zajímavé, nebo jste možná nezvolili nejvhodnější postup. Mrkněte na pár tipů, které by vám mohly pomoci.

 

„Pokud CV, tak přehledné a stručné. Většina art directorů ho stejně nečte. Důležité je portfolio!“

 

NA ÚVOD

Do e-mailové schránky našeho vizuálního studia přistane každý týden několik nabídek na spolupráci. Pokud zrovna hledáme nového spolupracovníka,  vystavíme na internet výzvu.  Nových nabídek pak přijde klidně až 100. Mým úkolem je mimo jiné procházet portfolia tvůrců, kteří se k nám hlásí, a vyhodnotit, zda je pro nás dotyčný člověk přínosem nebo zda je vhodný na zakázku, na kterou zrovna někoho hledáme. Za poslední dva roky jsem prohlédl možná kolem 500 portfolií. Troufám si říct, že vím, jak správně oslovit a nezapadnout.READ MORE

0

Blog pro ilustrátory

Na webu www.michaelpetrus.com, kde mám portfolio své práce, rovněž píšu blog. Občas se tam objevují nějaké mé poznatky z oboru a ukázky tvorby nebo postupy mé práce. pokud je tedy někomu blízký obor ilustrace a komiksu, tak mrkněte právě tam. Odebírat novinky mé práce můžete pak na facebookové fan stránce Michael Petrus – ilustrátor a komiksový kreslíř.

Jeden z takových více teoretických článků na blogu se týká  velké pomoci 3D softwaru v tvorbě komiksů nebo ilustrací. Jak řekl jeden můj kolega. 3D soft je dobrý sluha, ale špatný pán. Více o tomto tématu se dozvíte v článku Proč používat 3D software v kreslené tvorbě.

 

 

newsletter

0

Už jste si sepsali své cíle na rok 2016?

Už jste si sepsali cíle na nový rok? Sepsali jste si vůbec někdy své cíle na další rok? Nebo alespoň na výhled následujících pěti let? Ne??? Proboha, čtěte dál a zachraňte se, dokud můžete!

 

„Sepsání, a tudíž i přesné definování cílů, vás nutí nad touhou po změně přemýšlet. To vede přirozeně k její realizaci“

 

PROČ SEPISOVAT CÍLE?

Právě teď na začátku roku je nejvhodnější doba na to dát dohromady svou vizi na celý následující rok. Cíle (v angličtině goals) jsou pro osobní i kariérní rozvoj extrémně důležité a určitě tuto metodu nepodceňujte! Odpověď na otázku, proč si cíle  sepisovat, nemusí být stručná. Lidé mají různé druhy cílů, rozdílnou povahu cílů a ještě rozdílnější očekávání výsledku z jejich splnění. Cíle mohou mít menší význam než je roční vize vašeho posunu. Můžu se jednat i o kvartální, měsíční, týdenní nebo pak i denní úkoly a můžou fungovat stejně. Proč cíle sepsat a jak mohou pomoci se pokusím uspořádat do několika bodů:

READ MORE

0

Být pro svoje klienty number #1

Zakázky, které mají auru pohodového naladění a bezproblémovosti, vytvářejí spokojenost  na straně zadavatele i tvůrce. Budují velmi pozitivní vztahy, které můžou být důležité pro dlouhodobou spolupráci. A dlouhodobá spolupráce je přesně to, čeho byste měli chtít jako freelancer docílit. Věřím, že níže popsané se dá aplikovat na spolupráci s mnoha agenturami nebo studii.

 

Jsem freelancerem ve vizuálně-kreativním oboru přes 8 let a znám tuhle stranu barikády velmi dobře. Jsou to zhruba dva roky, co jsem spoluzakládal vlastní vizuální studio. Právě zde jsem jako kreativní ředitel při každodenní komunikaci a řešení zakázek zjistil, co je pro mě jako pro zadavatele při spolupráci nejdůležitější. Vlastně jde o stěžejní aspekty vztahu s lidmi pracujícími na dálku. O tématu kooperace by se toho dalo jistě napsat hodně, ale v tomhle článku bych rád stručně vyzdvihl 3 body, které jsem po opakovaném testování spolupráce vyhodnotil jako nejdůležitější.

 

Pokud chcete být pro své klienty ideálním spolupracovníkem, se kterým je radost dělat, a vyhnout se zbytečným stresovým momentům, zkuste se zamyslet, zda splňujete tyto tři následující zásady:

  1. Spolehlivost
  2. Profesionalita v oboru
  3. Kvalitní komunikace

 

SPOLEHLIVOST

Spolehlivost je beze sporu jednou ze základních vlastností, kterou ve studiu vyžadujeme od svých spolupracovníků. Samozřejmě vždy záleží na povaze zakázky. Nicméně jakékoli zpoždění, nedostatečná součinnost nebo sliby, které nemůžete splnit, dokáží art directorovi čekajícímu na váš výsledek práce zavařit jako nic jiného. Pokud se nemohu spolehnout na ilustrátora, že dostanu objednanou práci včas a se všemi zadanými náležitostmi, dvakrát si příště s takovým člověkem rozmyslím další spolupráci. Nestihnout sjednaný deadline je jedna věc, ale třeba odevzdání práce na rough deadline, která není kompletní nebo obsahuje faktické chyby, které není čas opravit, je také slušná noční můra každého zadavatele.READ MORE

0

6 tipů, jak najít svou specializaci

Pravděpodobně tak začínáme všichni. Na prvopočátku kariéry si nevybíráme, jaké zakázky skutečně chceme dělat. Snažíme se získat co nejvíce práce, co nejvíce referencí, kontaktů a samozřejmě některé z nás motivuje i výdělek. Postupem času ale přicházíme na to, co nás skutečně baví, co nám jde a v čem se chceme více rozvíjet. V následujícím článku zkusím popsat, jak jsem svou specializaci našel já a jak to může pomoci najít nebo rozvinout specializaci i vám. Chce to ale malý úvod v podobě příběhu o tom, jak jsem našel svůj sen já.

 

„Čím více se budete na konkrétní oblast zaměřovat a zdokonalovat se v ní, tím větší v ní budete mít uplatnění.“

 

Můj vlastní příběh…

… začal jako pomalu se rozjíždějící vlak. To ale nevadilo, jízda byla i tak vzrušující. Nevím jak vy, ale já jsem začínal tak, že jsem googloval inzeráty, kde bych mohl kreslit za peníze. Občas se taková práce objevila, ba co víc, vážně jsem dostal zaplaceno! Přišlo mi to super a v té době i skoro jako sci-fi.  Tenkrát jsem samozřejmě bral všechno bez ohledu na styl a povahu zakázky. Peníze byly spíše na posledním místě. Byl jsem nadšený z toho, že můj obrázek otisknou do časopisu a uvidí ho kopa lidí po celé republice. Šel jsem do všeho a byl jsem v sedmém nebi.READ MORE

0

Zálohy aneb zadarmo ani kuře nehrabe

Klient vám od začátku přijde jako nevěrohodný? Nechce ze mě jen vytáhnout nápad a nechat si to zpracovat jinde, třeba levněji? Má vůbec peníze na zaplacení? Patří mezi neplatiče? Máte podobnou negativní zkušenost? Nebo si zkrátka jen chcete být jistí, že práce, do které budete investovat svůj čas, bude řádně zaplacená? Poradím vám, zaměřte se se na dvě věci. Smlouvy a zálohy. 

 

SMLOUVY

O smlouvách se toho dá napsat opravdu hodně, včetně toho jak by taková smlouva měla vypadat. Pokud se jedná o klasickou freelancerovskou zakázku, máme ve většině případů na mysli smlouvy o dílo.

Smlouvy jsou důležité, protože ochrání především vaše autorská práva. Nedovolí klientovi užít dílo jinak než pro účely, pro které jste ho zpracovali, a přeprodat ho třetím stranám. Zároveň se ve smlouvách dá ošetřit licence užití, termíny a harmonogramy vaší práce, klientova součinnost a v neposlední řadě i kvalita nebo jednotlivé části, které máte ve finále dodat. I přes všechny výhody není třeba podepisovat smlouvu na každou zakázku.

Na smlouvy se podíváme blíže v některém z dalších článků, kam připojím i svoji vzorovou smlouvu přímo pro zakázku ve výtvarném oboru. Pojďme se dnes alespoň v rychlosti podívat na zálohy.

READ MORE

0