6 tipů, jak najít svou specializaci

Pravděpodobně tak začínáme všichni. Na prvopočátku kariéry si nevybíráme, jaké zakázky skutečně chceme dělat. Snažíme se získat co nejvíce práce, co nejvíce referencí, kontaktů a samozřejmě některé z nás motivuje i výdělek. Postupem času ale přicházíme na to, co nás skutečně baví, co nám jde a v čem se chceme více rozvíjet. V následujícím článku zkusím popsat, jak jsem svou specializaci našel já a jak to může pomoci najít nebo rozvinout specializaci i vám. Chce to ale malý úvod v podobě příběhu o tom, jak jsem našel svůj sen já.

 

„Čím více se budete na konkrétní oblast zaměřovat a zdokonalovat se v ní, tím větší v ní budete mít uplatnění.“

 

Můj vlastní příběh…

… začal jako pomalu se rozjíždějící vlak. To ale nevadilo, jízda byla i tak vzrušující. Nevím jak vy, ale já jsem začínal tak, že jsem googloval inzeráty, kde bych mohl kreslit za peníze. Občas se taková práce objevila, ba co víc, vážně jsem dostal zaplaceno! Přišlo mi to super a v té době i skoro jako sci-fi.  Tenkrát jsem samozřejmě bral všechno bez ohledu na styl a povahu zakázky. Peníze byly spíše na posledním místě. Byl jsem nadšený z toho, že můj obrázek otisknou do časopisu a uvidí ho kopa lidí po celé republice. Šel jsem do všeho a byl jsem v sedmém nebi.

Tehdy mě ani nenapadlo, že bych se tím jednou mohl živit, natož pak dávat práci dalším lidem. Viděl jsem přece svoje jméno pod otištěnými ilustracemi v časopisech! Časem jsem však zjistil, že mě baví a jdou mi jen některé věci. Mimochodem bavíme se o roku cca 2007, z čehož i vyplývá, že jsem s tím začal zhruba před 8 lety.

 

Já svou specializaci našel…

Ještě chvíli budu mluvit o sobě, abych ilustroval, jak jsem se dostal ke své vysněné oblasti. Od dětství jsem kreslil komiksy. Po nějaké době kreslení pro časopisy a nakladatelství jsem zkusil nabídnout i komiks. Dostal jsem s komiksem několik zakázek, na kterých jsem se snažil ukázat, co ve mně bylo. Bral jsem je jako svoje vlastní projekty, na kterých se hodlám naučit co nejvíc, získat zajímavé reference a zároveň rozšířit portfolio o to, čemu se do budoucna chci skutečně věnovat. Že jsem svou specializaci našel, není přesné. Člověk se neustále vyvíjí, objevuje nové věci a proměňuje se. Jedno ho chytne a druhé zase pustí. Jsou to fáze. Všechny tyto fáze člověka ale posouvají kupředu.

Vždycky jsem si myslel, že budu komiksový kreslíř, ale v poslední době zjišťuji, že by mě bavilo věci třeba jen kolorovat. Zjišťuji, že mám co poradit lidem, kteří se za mnou chodí ptát… a oni o to stojí. Každý rok najdu něco, co mě pomalu přestává bavit, a něco, co bych zase rád dělal. Ale téměř vše, co v práci dělám, je spojené s komiksem. Přes všechno, co dělám, jsem komiksový kreslíř / kolorista, mám studio profiKOMIKS, občas vedu komiksové workshopy, připravuji komiksový román, spoluzakládal jsem multimediální komiksový startup Nanits Chronicles a lidé mě rozeznávají jako toho, co se zabývá komiksem. Ale trvalo to léta, než jsem se takhle sám pro sebe vyprofiloval. Takže díky slovu „komiks“ v každé z výše uvedených činností si myslím, že je jasné poznat, co je má specializace.

6 tipů, jak najít svou specializaci - 1

 

Co nás živí VS co chceme opravdu dělat

Je to fakt, na který si začneme klást otázky dříve nebo později snad všichni. Na začátku jsem kreslil všechno, co mi nabídli. Ilustrace událostí, lidí, portréty, komiksy, ale zpracovával jsem i třeba loga nebo čistě grafické plakáty. Dnes mi přijde až šílené, jak vzdálené je to od toho, na co se zaměřuji dnes. Ale ono to tak nejspíš chodí. Když člověk začíná, tak je často nucen dělat všechno. Ať už chce nebo to potřebuje k nějakému slušnému pravidelnému výdělku či k poznání zajímavých kontaktů. Tato fáze může trvat relativně dlouho, než se posuneme v té své vysněné specializaci na takovou úroveň, abychom se mohli zbylé práce zbavit.

Berte ale pozitivně to, že pokud spolupracujete např. s nějakou agenturou či studiem, ke které jste se dostali jako „holka pro všechno“, tak můžete i jim v průběhu času ukázat, v čem jste skutečně dobří a co toužíte dělat. Pokud budou vidět i výsledky, věřte, že vás agentura začne už takto vyprofilovaného i vnímat a bude vám dávat více specifické práce, protože specializace je to, co ve většině případů zajišťuje kvalitu pro danou věc.

 

„Je běžné mít až 70% zakázek komerčního charakteru. Zbylých 30% jsou pak ty vysněné a zábavné srdcovky.“

 

Dlouhé roky se ptám kolegů z branže, jaký mají poměr mezi tím, co je živí (typicky reklama a všechno ostatní z komerční sféry) a tím, co je baví. Není to tak vždy, ale často slýchám, že na ten skutečný výdělek připadne zhruba 70% komerčních zakázek a 30% zakázek sice ne vždy dobře zaplacených, za to těch vysněných, zábavných srdcovek. Jistě to neplatí o všech a poměry se mohou lišit. Věřím například, že někteří mají to první číslo až 100%. Nicméně takto odpovídají i skuteční profíci, co dělají v oboru dlouhé roky. Nepochopte to špatně. Dělat komerční práci není ostuda. Naopak. Lidí, kteří to dělají skutečně kvalitně a rozumí komerčním zadáním, není zas tak mnoho. Jde především o porozumění tomu, jak dobře zpracovat vizuál, aby komunikoval to správné sdělení. A pokud vás baví komerční oblast a reklama, tak jste vyhráli dvakrát. Popravdě komerční tvorba je něco, co v našem studiu neustále hledáme, a mám pocit, že těch, co ji dělají skutečně dobře, je pořád hodně málo. Na druhou stranu, jak jsem už naznačil, i já znám několik šťastlivců, kteří se nemusejí komerční prací zabývat prakticky vůbec. Těch je ale pomálu.

Takže… jde vám oblast komerční tvorby? Super! Buďte v tom dobří a budete zajištění, protože takových zakázek je hodně. Upozorňuji, že teď mluvím o současné situaci v ČR, která je pro spoustu začínajících hodně náročná a zdlouhavá k prosazení se. Baví vás tvorba filmových fan plakátů? Přidejte to ke své komerční tvorbě a snažte se ten poměr do budoucna vyvažovat. Kdo ví? Jednou možná budete kreslit fanartové plakáty jako autorské tisky na full time.

 

6 tipů, jak najít svou specializaci - 2

 

Jak tedy najít svou specializaci?

Někdo řekne, že je na místě kalkul. Zkrátka si najít to, za co se nejvíce platí. Ovšem jak dlouho vás bude tahle tvorba naplňovat? Budete zajištěni, ale práce se vám znechutí a pak budete muset každý den vstávat do práce s tímto pocitem. Koníček, ze kterého se stala otrava. Robot otrávený tím, čím tráví většinu svého produktivního života. To nechcete! Myslím, že to nejjednodušší, čím se řídit, je intuice a pocity. Prostě kam vás to táhne. Nezapomínejte na to, co vás živí, abyste předčasně nezůstali na dlažbě a nemohli se tak posunout blíže ke svém snu. Ale pracujte na sobě intuitivně. Nemusíte hned nutně hledat jen superúzce specifikované zaměření (typicky jsou to concept artisti a designéři, kteří se zaměřují např. na organické tvary, přírodu, lidi, fantasy a příšery nebo potom na geometrické tvary jako je sci-fi tematika: stroje, technika, interiéry a celé budovy).  Zkuste nejprve hledat například svůj vlastní styl, díky kterému budete charakterističtí a pro který si vás budou klienti vybírat. Později na to můžete nabalovat i tématiku a stále užší a užší zaměření.

 

Slibovné tipy pro hledání své specializace

  1. Dělejte, co vás baví – Tohle je to základní, co se dá poradit. Pokud půjdete jen po tom, co je nejvýdělečnější, tak můžete časem ztratit motivaci.
  2. Naučte se říkat „NE“ – Souvisí s tím také odmítání zakázek, které jsou zcela mimo pole vašeho zájmu. Nemějte strach z odmítání, jestliže věříte, že vás taková práce nikam neposune. Pokud si to můžete dovolit, zpracovávejte si raději díla do svého portfolia. Taková, co vás budou charakterizovat. A pokud si to dovolit nemůžete, zkuste postupovat pomalu. Jedno dílo za týden. Lepší něco než nic. Za pár měsíců budete mít celé nové portfolio.
  3. Nepropadněte vidině svého snu příliš brzy  – Tohle je třeba zdůraznit. Pokud jste na volné noze, tak je třeba uvědomovat si, co všechno si můžete dovolit. Nepřeceňujte vidinu skvělé práce, která vám v dlouhodobějším horizontu nevydělá ani na základní životní náklady. Mohlo by vás to hodit zpátky na nějaký půl úvazek v oboru, který je zcela odlišný od toho, co skutečně chcete. Risk je zisk, ale cítím povinnost upozornit na případnou zbrklost. Držte si základní pilíře, které vás finančně drží nad vodou.
  4. Trénujte, dřete, poťte krev – Bez toho to bohužel nejde. Abyste byli dobří, musíte to vysedět. I opravdu hodně talentovaní jedinci se ke svému daru musejí ještě naučit to praktické. A to získáte jen díky neustálému opakování a zdokonalování se.
  5. Nechte si poradit – Jste příliš rozpolcení a nevíte si rady s tím na co se zaměřit? Nechte si poradit od kolegů či kamarádů z oboru, nebo si najděte nějakého mentora, který rozklíčuje vaše silné a slabé stránky a pomůže vám zlepšit se díky konstruktivní kritice a feedbackům. Ne každý zvládne skutečně objektivně zhodnotit vlastní tvorbu.
  6. Vydržte – Může to trvat dlouho, ale kdo si počká, ten se dočká! Ne vážně. Zabalit to brzo umí každý. Vytrvalost je to, co vás odliší od těch ostatních, kteří na ten svůj sen nepočkají a nedosáhnou ho.

 

Závěrem

Plyne z toho jednoduché pravidlo. Čím více se budete na něco zaměřovat a zdokonalovat se v tom, tím více se kvalita odrazí na vaší práci. Budou se tím i  filtrovat nabízené zakázky, témata a klienti, kteří pro vás nemají do budoucna význam. Jděte na to však opatrně a netrhejte ze dne na den cenné a dlouhodobé spolupráce, které vám zajišťují pravidelný příjem. Lidé, kteří kvalitní práci odborníka rozeznají, vás začnou oslovovat. A budou to právě ti, se kterými chcete pracovat a kteří vás budou na vaší dráze posouvat ještě dál.

 

Jak začít?

  1. Zamyslete se nad tím, co vás ve vaší práci nejvíc baví, co vám nejvíc jde a do čeho se zároveň nemusíte nutit.
  2. Vyselektujte zakázky, kterých se tato oblast týká, dejte si na nich co nejvíce záležet tak, abyste se s nimi mohli ve svém portfolio bez problémů prezentovat.
  3. Tvořte co nejvíce. Ať už do portfolia či jen jako trénink.

 


Tyto články by vás mohly také zajímat

Zálohy aneb zadarmo ani kuře nehrabe
Má pro ilustrátora instagram význam?
Zlepšete ergonomii pracovního prostoru a tím i svoje zdraví
Sestřih záznamu z besedy „Povolání freelance ilustrátora“
ROZHOVOR: „Nikdo není dokonalý, ne?“


 

Vše, co v mých článcích popisuji, je založeno na mé několikaleté osobní zkušenosti a rozhovorech s kolegy z oboru.
Netvrdím, že vše, co zde píši, je obecně platné a dá se tak uplatnit na fungování kohokoli.

 

newsletter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.